10

Linkbuilding

Linkbuilding wat is het?

Linkbuilding in een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Bij linkbuilding probeer je eigenlijk relaties op te bouwen met externe websites. Dit doen we met als doel een hogere waardering te krijgen op zoekmachines zoals Google.

Er zijn verschillende methodes om links naar een website te genereren. Bijvoorbeeld:

  • Het uitwisselen van links
  • Het uploaden van promotiefilms naar videowebsites zoals YouTube
  • Het schrijven van artikelen op websites van anderen
  • Het laten schrijven van artikelen van bloggers

Linkbuilding in Pinguin 4.0.

Sinds Google de nieuwe Pinguin update (Pinguin 4.0) heeft uitgebracht op 23 september 2016. Wordt linkbuilding nu op een wat andere manier gedaan dan dat dat eerst werd gedaan. Google gaat nu nog strenger kijken hoe websites aan de links komen, zijn ze relevant? En hoeveel worden er aangemaakt? Dit komt allemaal omdat Google graag ziet dat iedereen een natuurlijk linkprofiel heeft. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een combinatie van follow-links en no-follow links, kwalitatieve links en minder kwantitatieve links. Ook ziet Google graag dat de links op een natuurlijk manier is verkregen, verspreidt over het gehele jaar. Hierdoor kan linkbuilding soms heel veel tijd kosten.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

De links vertegenwoordigen een bepaalde linkwaarde en hebben zo invloed op de plaats die je zult krijgen in Google. Voor Google is het erg belangrijk dat de links die jij gebruikt een goeie waarde hebben. Zo kan Google de populariteit van jouw website beoordelen. Kortom, linkbuilding is een belangrijk onderdeel om je SEO te optimaliseren. Hoe meer relevante links, hoe beter de website door Google wordt beoordeelt. Hoe beter de beoordeling, hoe hoger jij in Google komt te staan.

Linkbuilding is niet makkelijk.

Waarschijnlijk is linkbuilding één van de lastigste en ongrijpbare onderdelen van SEO. Soms zijn de gevolgen van foute linkbuilding voor een website zo groot, bijvoorbeeld als Google de zoekmachine aanpast en de website volledig verdwijnt uit de zoekresultaten. Maar goeie linkbuilding is zeker een hele belangrijke factor bij het behalen van hoge posities in Google.

Linkbuilding hoe doen we dat?

Het belangrijkste aan linkbuilding is dat je backlink profiel er natuurlijk uitziet. Een natuurlijk backlink profiel groeit over de verloop van tijd, het is er dus niet van de ene op de andere dag. Verspreid daarom je linkbuilding activiteit over tijd zodat je backlink profiel rustig maar wel kan groeien. Met de software Link Intersect Tool kan je betaalde informatie krijgen van websites die linken naar websites van jouw concurrenten. Er is dus een goeie kans dat de eigenaren van deze websites ook jouw link van jouw website willen plaatsen. Dit zal je bijvoorbeeld kunnen doen doormiddel van een e-mail. Hoe er wel rekening mee dat de link relevant moet zijn voor de werkzaamheden die jij uitvoert.

De allerbeste manier van linkbuilding.

Waarschijnlijk is de allerbeste manier van linkbuidling het niet zo zeer binnenhalen van backlinks (link van een andere website naar jouw website). Maar meer gericht op het maken van content dat zo goed is dat mensen je content gaan delen. Je kan natuurlijk ook gewoon een handje helpen door anderen te vertellen over de content die is gemaakt. zo kan je ze bijvoorbeeld mailen, bellen of je informeert ze via sociaal media.

Linkbuilding met behulp van persberichten.

Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn binnen uw organisatie, kunt u een persbericht schrijven. Zorg ervoor dat je bij je persbericht een link plaats naar de webpagina op uw website die relevant is. Wanneer je een persbericht hebt gemaakt kan je een      e-mail gaan versturen naar bijvoorbeeld de online kranten. Naast de online kranten zal je je persbericht ook naar nieuwssites en blogs kunnen versturen. Online kranten hebben veel autoriteit binnen Google, daarom zou een backlink van een online krant erg waardevol zijn.

Hier nog een paar methodes voor helpen met linkbuilding.

  • Wanneer je met grote bedrijven werkt of hebt gewerkt kan je ook hun bedrijfsnaam vermelden op jouw website. Dit zal je bijvoorbeeld kunnen doen met logo’s.
  • Voeg je website toe aan bedrijvengidsen.
  • Als je een artikel hebt geschreven zal je bijvoorbeeld aan familie en/of vrienden kunnen vragen om het bericht te delen via verschillende social media platformen.
  • Links naar andere weblogs die interessant zijn voor jouw lezers/volgers.
  • Schrijf artikelen voor andere websites. In ruil daarvoor mag je vaak een link plaatsen op hun website.
  • Contacteer bedrijven die relevant zijn voor jouw werkzaamheden met de vraag op zij een link van jouw webpagina willen opnemen op hun website.
  • Ga op andere webpagina’s opzoek naar gebroken links. Wanneer je een gebroken link tegenkomt met het zelfde onderwerp wat jij behandelt op 1 van jouw webpagina’s. zou je de eigenaar kunnen contacteren met het verzoek de gebroken link te vervangen door de link naar jouw webpagina. Wel is het belangrijk dat de link relevant is voor beiden partijen.

Gratis adviesrapport

Benieuwd naar verbeterpunten in uw online marketing? Laat het ons weten en wij sturen u een gratis adviesrapport! Geef bij ‘keywords’ aan op welke 3 termen u graag gevonden wilt worden in zoekmachines.