Facebook wordt dagelijks door miljoenen mensen over de gehele wereld gebruikt. Dit is dus een heel groot potentieel bereik voor jouw. Iedereen wil graag al deze mensen zo snel en goed mogelijk zien te bereiken. Maar wat als jouw doelgroep bestaat uit mensen die allemaal verschillende talen spreken? Facebook heeft hier een functie voor bedacht. Je kan namelijk je berichten in meerdere talen uploaden. Zo krijgen je volgers op basis van hun taalinstelling de post in hun eigen taal te zien. Sinds Januari 2016 worden de likes en reacties zelfs samengevoegd in één post, in plaats van meerdere apart posts.
Posts instellen op meerder talen:
- Klik op instellingen bovenaan de pagina
- Ga naar algemeen en klik op berichten plaatsen in meerdere talen.
- Vink de optie aan
- Bij elke status update zie je voortaan een optie op de post in meerdere talen te plaatsen.
Voordelen en nadelen van het uploaden in meerdere talen op Facebook:
Communiceren in de moedertaal van de doelgroep betekent meer bereik. Je informatie wordt meer gelezen en beter verwerkt. Je berichten krijgen meer likes, volgers geven vaker commentaar. Kortom, meertalige pagina’s creëren meer interactie.
Hoewel technisch het gemakkelijk is om de doelgroep op basis van de taal te selecteren, vraagt beheer van een meertalige Facebookpagina vaak meer tijd en denkwerk. Want er moet immers rekening gehouden worden met de taal en cultuurverschillen.